Publikationen

2025

Bertling, C. (2025). Constitutional economic considerations for safeguarding critical-informative journalism. Global Economic Perspectives, 3 (2).

Bertling, C. (2025). Efficient combating the downward spiral: How the Olympic movement is responding to the market failure of sports journalism & the rise of digitalization. Athens Journal of Sports, 12 (1), 31–44.

Nölleke, D. (2025). The role of experts in lifestyle journalism. In F. Hanusch (Ed.), The Routledge Handbook of Lifestyle Journalism (S. 250–263). Routledge.

Leonhardt, B., Nölleke, D., & Hanusch, F. (2025). The power of perception: How scientific experts’ understanding of media logic affects their media-related behavior. SCM – Studies in Communication and Media, 14 (2), 203–233.

Nölleke, D., Hanusch, F., Maares, P., & Löhmann, K. (2025). Periphere Akteure im Journalismus. In T. Hanitzsch, W. Loosen & A. Sehl (Hrsg.), Handbuch Journalismusforschung (S. 565–584). Nomos.

doi.org/10.5771/9783748932291

2024

Bertling, C. (2024). Die Transformation des Live-Signals: Radikale Brüche im Verborgenen. In S. Rehbach (Hrsg.), Sport in audiovisuellen Medien: Entwicklungen, Strategien, Inszenierungsformen (S. 35–51). Springer VS.

Kretzschmar, S., Sehl, A., & Nölleke, D. (Hrsg.). (2024). Innovationen im Journalismus: Theorien – Methoden – Potenziale? Springer VS.

Kretzschmar, S., Sehl, A., & Nölleke, D. (2024). Einleitung. In S. Kretzschmar, A. Sehl & D. Nölleke (Hrsg.), Innovationen im Journalismus: Theorien – Methoden – Potenziale? (S. 1–15). Springer VS.

Ludwig, M. (2024). Stellschrauben mit Wirkung: Grundlegende Aspekte, Relevanz und Effekte visueller Parameter von Sport-Live-Übertragungen. In S. Rehbach (Hrsg.), Sport in audiovisuellen Medien: Entwicklungen, Strategien, Inszenierungsformen (S. 15–34). Springer VS.

Nieland, J.-U., & Nölleke, D. (2024). Pandemic. In P. M. Pedersen (Hrsg.), Encyclopedia of Sport Management (S. 693–694). Edward Elgar Publishing.

Nieland, J.-U., & Nölleke, D. (2024). Public sphere. In P. M. Pedersen (Hrsg.), Encyclopedia of Sport Management (S. 771–772). Edward Elgar Publishing.

Nieland, J.-U., & Nölleke, D. (2024). Spectacle. In P. M. Pedersen (Hrsg.), Encyclopedia of Sport Management (S. 905–906). Edward Elgar Publishing.

Nölleke, D., & Nieland, J.-U. (2024). Journalism. In P. M. Pedersen (Hrsg.), Encyclopedia of Sport Management (S. 523–525). Edward Elgar Publishing.

Nölleke, D., & Nieland, J.-U. (2024). Owned media. In P. M. Pedersen (Hrsg.), Encyclopedia of Sport Management (S. 689–690). Edward Elgar Publishing.

Nölleke, D. (2024). Expertainment im Fernsehsport: Zur Rolle von ehemaligen Sportler_innen als TV-Expert_innen. In S. Rehbach (Hrsg.), Sport in audiovisuellen Medien: Entwicklungen, Strategien, Inszenierungsformen (S. 143–162). Springer VS.

Nölleke, D. (2024). Review of the book Life in Media, by M. Deuze. Journalism & Mass Communication Quarterly. Advance online publication. https://doi.org/10.1177/10776990241271149

Nölleke, D., Maares, P., & Banjac, S. (2024). Von Euphorie und Ernüchterung: Journalistisches Arbeiten aus dem Homeoffice während der COVID-19-Pandemie. In I. Henzler, H. Hues, S. Sonnleitner & U. Wilkens (Hrsg.), Extended Views: Gesellschafts- und wirtschaftswissenschaftliche Perspektiven auf die Covid-19-Pandemie (S. 195–206). Böhlau.

Perreault, G., Nölleke, D., Crawford, M., & Hackett, E. (2024). “Part of the team”: In-house sports reporters navigating the journalistic periphery. Journalism and Media, 5 (1), 203–218.

Rehbach, S. (Hrsg.). (2024). Sport in audiovisuellen Medien: Entwicklungen, Strategien, Inszenierungsformen. Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-41897-7

Rehbach, S. (2024). Einleitung. In S. Rehbach (Hrsg.), Sport in audiovisuellen Medien: Entwicklungen, Strategien, Inszenierungsformen (S. 1–12). Springer VS.

Schallhorn, C., & Nölleke, D. (2024). Publikumserwartungen an den Sportjournalismus. In J. Wiske (Hrsg.), Professionelle Sportkommunikation (S. 219–237). Springer VS.

Seeger, C., Nölleke, D., & Wortmann, A. (2024). Nachhaltigkeitskommunikation im Motorsport. UVK Verlagsgesellschaft.

Sinner, P., Nieland, J.-U., Nölleke, D., Seeger, C., Schallhorn, C., & Horky, T. (2023). Kommunikative Praktiken und Kommunikationsstrategien von Breitensportvereinen: Eine triangulative Befragungsstudie in Deutschland und Österreich. Journal für Sportkommunikation und Mediensport, 8 (2), 84–105.

2023

Bunthoff, E. (2023). Öffentlichkeitsarbeit in der Anti-Doping-Arbeit: Eine Analyse der Ausprägung Öffentlichkeitsarbeitsrelevanter Strukturbedingungen und ihr Einfluss auf die Öffentlichkeitsarbeit in der Anti-Doping-Arbeit anhand von Wahrnehmungen, Bewertungen und Einstellungen ausgewählter Expertinnen und Experten (Unveröffentlichte Dissertation). Deutsche Sporthochschule Köln.

Maares, P., Banjac, S., & Nölleke, D. (2023). Newsrooms as sites of community and identity: Exploring the importance of material place for journalistic work. Journalism Studies, 24 (13), 1611–1628.

Nölleke, D. (2023). Die Vermessung des deutschen Journalismus. In W. Loosen & A. Scholl (Hrsg.), Schlüsselwerke der Journalismusforschung (S. 255–265). Springer VS.

Nölleke, D., Leonhardt, B. M., & Hanusch, F. (2023). “The chilling effect”: Medical scientists’ responses to audience feedback on their media appearances during the COVID-19 pandemic. Public Understanding of Science, 32 (5).

Nölleke, D., & Perreault, G. (2023). Disturbing the balance? How team media position themselves in the digital communication ecology of sports. Communication & Sport. Advance online publication. https://doi.org/10.1177/21674795231174564

Oelrichs, I. (2023). Strukturmerkmale und Erklärungsansätze zum Einsatz von sozialen Medien als Quellen in der Online-Sportberichterstattung. Journal für Sportkommunikation und Mediensport, 2023 (1).

Rehbach, S. (2023). Retro and aesthetic forms of scratches and glitches in music videos. In C. Jost (Hrsg.), Beyond style and genre: Aesthetic concepts in popular culture (S. 123–133). Populäre Kultur und Musik (Nr. 39). LIT Verlag.

Rojas-Torrijos, J. L., & Nölleke, D. (2023). Rethinking sports journalism. Journalism and Media, 4 (3), 853–860.

https://www.mdpi.com/2673-5172/4/3/53

2022

Bertling, C. (2022). Vom Second Screen zum Multiscreen: Wie sich das anfängliche Phänomen Second Screen zu einer neuen, vielversprechenden All-in-One-Innovation wandelt und zu radikalen Veränderungen auf dem Sport-Medien-Markt führen kann. Journal für Sportkommunikation und Mediensport, 11–23.

Gottgetreu, S. (2022). Ethische Fragen im zeitgenössischen medical drama: Ein filmwissenschaftlicher Blick auf das Genre der Arzt- und Krankenhausserien. In M. Leniger & W. Lesch (Hrsg.), Fragen von Leben und Tod: Medizin und Ethik im Film (S. 79–98). Schüren.

Horky, T., Seeger, C., Nieland, J.-U., Nölleke, D., Schallhorn, C., & Sinner, P. (2022). Relationship marketing during COVID-19: Strategies and processes of communication in German and Austrian sports clubs. In P. M. Pedersen (Hrsg.), Research Handbook on Sport and COVID‑19 (S. 154–165). Edward Elgar Publishing.

Loosen, W., Nölleke, D., & Springer, N. (2022). Journalismusforschung. Disziplin durch Entdisziplinierung. Interdisziplinarität in der Forschung und ihrem Gegenstand – zur Einführung in das Themenheft. Medien und Kommunikationswissenschaft (M&K), 70 (1–2), 3–16.

Nölleke, D. (2022). Young audience’s sports media repertoires and expectations towards sport coverage during COVID‑19. In P. M. Pedersen (Hrsg.), Research Handbook on Sport and COVID‑19 (S. 99–112). Edward Elgar Publishing.

Nölleke, D., Hanusch, F., & Maares, P. (2022). The ambivalence of recognition: How awarded journalists assess the value of journalism prizes. Journalism. Advance online publication.

Nölleke, D., Maares, P., & Hanusch, F. (2022). Illusio and disillusionment: Expectations met or disappointed among young journalists. Journalism, 23 (2), 320–336.

Oelrichs, I. (2022). Just copy and paste? Usage and patterns of social media sources in online articles on sport. International Journal of Sport Communication. Advance online publication.

Oelrichs, I., & Leinfelder, T. (2022). Anwendungen und Motive des programmbezogenen Second Screenings bei der Sportrezeption. Journal für Sportkommunikation und Mediensport, Special Issue, 42–61.

Perreault, G., & Nölleke, D. (2022). What is sports journalism? How COVID-19 accelerated a redefining of U.S. sports reporting. Journalism Studies. Advance online publication.

Schallhorn, C., Nölleke, D., Sinner, P., Seeger, C., Nieland, J.-U., Horky, T., & Mehler, K. (2022). Mediatization in times of pandemic: How German grassroots sports clubs employed digital media to overcome communication challenges during COVID‑19. Communication & Sport. Advance online publication.

Wehlisch, N. (2022). Journalistisches Handeln in der Skandalberichterstattung: Eine handlungstheoretische Analyse aus der Perspektive von Politik- und Sportkommunikatoren. Springer VS.

2021

Ludwig, M. (2021). Mediale Sportskandale - Gründe, Definition, Inhalte und mögliche Folgeeffekte eines zunehmend relevanten Phänomens. In F. Bockrath (Hrsg.), Sport und Skandal: 34. Darmstädter Sport-Forum (S. 81–100). Shaker Verlag.

Nieland, J.-U., & Nölleke, D. (2021). Pandemic. In P. M. Pedersen (Hrsg.), Encyclopedia of Sport Management (S. 350–351). Edward Elgar Publishing.

Nölleke, D. (2021). Das Verhältnis zu den Experten. In M. Prinzing & R. Blum (Hrsg.), Handbuch Politischer Journalismus (S. 393–398). Herbert von Halem.

Nölleke, D., & Nieland, J.-U. (2021). Journalism. In P. M. Pedersen (Hrsg.), Encyclopedia of Sport Management (S. 272–273). Edward Elgar Publishing.

Nölleke, D., Scheu, A., & Birkner, T. (2021). The other side of mediatization: Expanding the concept to defensive strategies. Communication Theory, 31(4), 737–757.

Rehbach, S. (2021). Sport im hybriden Medium Musikvideo. In K. Dreckmann (Hrsg.), Musikvideo reloaded: Über historische und aktuelle Bewegtbildästhetiken zwischen Pop, Kommerz und Kunst (S. 193–203). De Gruyter.

2020

Bertling, C. (2020). Between the dissolution of boundaries and distinction. In S. Walzel & V. Römisch (Hrsg.), Managing Sports Teams: Economics, Strategy and Practice (S. 341–353). Springer.

Bertling, C. (2020). Media strategies in the sports media sector. In S. Walzel & V. Römisch (Hrsg.), Managing Sports Teams: Economics, Strategy and Practice (S. 323–340). Springer.

Bertling, C., & Schierl, T. (2020). Sport und Medien (Medienwissen kompakt). Springer VS.

Ludwig, M. (2020). 70. Jahrestagung der International Communication Association (ICA), Mai 2020. Journal für Sportkommunikation und Mediensport, 5(1–2), 90.

Ludwig, M. (2020). [Rezension zu:] Bieg, Peter: Mediensportarten abseits des Fußballs. Basketball in Deutschland: Eine explorative Fallstudie zum Kampf um Platz zwei im Sport. Publizistik, 65(4), 659–661.

Ludwig, M., & Oelrichs, I. (2020). More than a marginal phenomenon: Relevance and content-related aspects of mediated sport scandals. Sport und Gesellschaft, 17 (2), 185–209.

Oelrichs, I. (2020). Adoption of innovations in digital sports journalism: The use of Twitter by German sports journalists. Communication & Sport. Advance online publication.

Rehbach, S. (2020). Remediatisierung der TV-Vergangenheit in den Bildern des Musikvideos. Book of Abstracts: 33. Film- und Fernsehwissenschaftliches Kolloquium (S. 19). Hochschule für Bildende Künste Braunschweig.

Rehbach, S. (2020). Wettkampfbilder im Musikvideo: Zur Ästhetik von Clips zur UEFA-Fußball-Europameisterschaft. ffk Journal, 5, 287–300.